最近読んだ詩


    

My sisters want to be real rich mothers

  One of my mothers
  lives in a blue island

  and

  One of my mothers
  lives in a red island



  My blue mother
  washes our clothes by hand

  She never looks busy
  But she doesn't have a washing machine
  to wash our clothes without sweating

  She has lots of free time
  But no machine



  My red mother
  washes our clothes by a washing machine

  She is really busy
  Because she needs to go to a factory every morning
  to make washing machines
  With a lot of sweating

  She has lots of useful machines
  But no time

  Is my blue mother poor
  because she has no machine ?

  Or

  My red mother is poor
  Because she has no time?

  Is my red mother rich
  Because she has machines?

  Or

  My blue mother is rich
  Because she has free time.

  My sisters
  want to be real rich mothers
  I think




私の妹もお姉ちゃんも立派なお母さんになりたいんだって

  私の一人のお母さんは緑色の島に住んでいて
  もう一人のお母さんはピンク色の島に住んでいるんだ

  ピンク色の島はたくさんたくさん工場があって
  緑色の島は自然で豊かだ


  そして


  私達の服を

  緑のお母さんは自分の手で汗をながしながら洗ってくれるんだけど
  ピンクのお母さんは洗濯機で洗ってくれるよ


  緑のお母さんは

  いっぱいいっぱい自由な時間はあるんだけど
  便利な機械を何ももっていないよ


  ピンクのお母さんは

  いっぱいいっぱい便利な機械を持っていても
  毎朝から工場で洗濯機を作りに行っているから自由な時間は何も持っていないんだ


  私のどっちのお母さんが裕福なのかな!!


  たくさん機械を持っている
  ピンクのお母さんかな!!

  それとも

  いっぱいいっぱい自由な時間を持っている
  緑のお母さんかな!!


  私の妹もお姉ちゃんも
  立派なお母さんになりたいんだって


  Copyright:A.F.M.Moniruzzaman (Shipu)



○●○● ○●○● ○●○● ○●○● ○●○● ○●○● ○●○●

インドにいると、価値観をしばしば揺さぶられるときが
あります、ちょうどこの詩みたいに。
まだ自分なりの答えが見つかってなくて目下考え中。